Rosina Cazali

Rosina Cazali

~ Guatemala

Rosina Cazali (1960, Guatemala), curator en schrijver, beeldende kunst


Rozina Cazali’s werk als curator en schrijver definieert de moderne kunstgeschiedenis van Guatemala. Het zijn haar scherpzinnige essays, haar oog voor opmerkelijke kunstenaars en haar streven talent met een zo breed mogelijk publiek te delen, die ervoor zorgen dat de Centraal-Amerikaanse kunstscene stevig op de kaart van de hedendaagse cultuur staat.


Rapport Prins Claus Fonds Prijzencommissie 2014

april 2014


Rosina Cazali (Guatemala, 1960) is zelfstandig conservator en schrijver. Zij probeert in heel Midden-Amerika het klimaat voor hedendaagse beeldende kunst te verbeteren. Als denker is ze sterk maatschappelijk betrokken en haar werk brengt kunst in stelling als katalysator voor reflectie en dialoog, in een samenleving die dikwijls beschadigd is door politiek geweld en worstelt om mensenrechten en toepassing van de wet tot gelding te laten komen.

 

Cazali richt zich vooral op grensverleggende kunstenaars die belangrijke en vaak omstreden kwesties aan de orde stellen, naast facetten van de realiteit in de nabije omgeving. Zo weet zij opzienbarende en weldoordachte tentoonstellingen te realiseren. Haar dynamische bijdragen aan Grupo Imaginaria en Octubre Azul waren gedenkwaardige momenten in haar ruim vijfentwintig jaar werkervaring, festivals waarin straattheater de vrijheid van meningsuiting accentueerde en de rol van kunst bij de ontwikkeling van burgerzin werd benadrukt, in de context van een samenleving in de nasleep van een burgeroorlog.

 

Cazali biedt kunstenaars ruimhartig haar steun, ze begeleidt en motiveert jonge kunstenaars en conservatoren. Ze zet haar vaardigheden in om hun werk zowel regionaal als internationaal onder de aandacht te brengen. Ze heeft meerdere scherpzinnige essays op haar naam staan en weet kunst zodanig inhoudelijk te analyseren dat deze een universele geldigheid verkrijgt. Door haar bevlogen teksten wordt kunst in betekenisvolle relatie gebracht met sociaal-economische kwesties, met politiek, gender, raciale wrijvingen, theorieën over dekolonialisering en verstedelijking. Hierdoor wordt de beeldende kunst een integraal onderdeel van een bredere maatschappelijke, historische en filosofische dialoog.

 

Door de combinatie van doortastend werk als conservator en het schrijven van confronterend commentaar, levert Cazali het ruwe materiaal voor een contemporaine kunstgeschiedenis van Guatemala. Ondanks zware omstandigheden verspreidt ze kennis via haar uitgebreide netwerk en bevordert ze een dialoog en uitwisseling van ideeën tussen allerlei regionale kunstkringen, terwijl ze ook internationaal respect en invloed bewerkstelligt.

 

Rosina Cazali wordt geëerd omdat zij haar intellectuele discipline en een praktische aanpak in stelling brengt als enthousiaste steunpilaar en genereuze pleitbezorger van de meest vernieuwende kunst en kunstenaars onder moeilijke omstandigheden. Zij schrijft op hoog niveau, weet kunstwerken haarscherp te analyseren en plaatst al doende de beeldende kunsten behendig in een bredere maatschappelijke context. De wereld van de visuele kunst weet zij voortdurend te inspireren en motiveren, en ze vormt daarmee een actief netwerk dat heel Midden-Amerika bestrijkt. Zij verleent de kunst en het culturele debat in Midden-Amerika een grotere zichtbaarheid en vertrouwdheid, waardoor de wereldkaart met relevante centra van contemporaine kunstzinnige producties een nieuw uiterlijk heeft gekregen.