Naiza Khan

Naiza Khan

~ Pakistan

Beeldend kunstenaar Naiza Khan (Bahawalpur, 1968) heeft een scherp oog voor cruciale maatschappelijke paradoxen in de Pakistaanse samenleving. Puttend uit haar eigen ervaringen en niet bang om omstreden onderwerpen aan te pakken, richt zij zich op de relatie tussen identiteit en plaats, de verstrengeling van het persoonlijke en het politieke.

            Haar sterke, consequente oeuvre behelst onderzoek naar gender, en dan vooral het vrouwenlichaam in de openbare ruimte, in een conservatieve en door mannen gedomineerde context. In Henna Hands (2003) maakte zij levensgrote vrouwenfiguren op de muren van openbare ruimten, zoals de City Railway Colony in Karachi. Met haar expositie The Skin She Wears (De huid die zij draagt) in 2008 stelde zij vragen over tegenstrijdigheden rond de sensualiteit en controle van het vrouwenlichaam, door middel van een reeks sculpturen van gegalvaniseerd staal, kledingstukken die het midden houden tussen lingerie en een harnas.

            In haar omvangrijke project op het eiland Manora combineert Khan veelzeggende fragmenten, gevonden voorwerpen, vastgelegde impressies, video’s, aquarellen, grafische voorstellingen en performances, waarin zij tegenstrijdige verhalen over conflictgebieden onderzoekt. In de video Homage (2009) verwerkt zij kapot meubilair en het puin van een verwoeste school tot getuigenis van gedwongen migratie en uitzetting, en levert daarmee kritiek op de machtssystemen waarin mensen worden verjaagd. Haar recente schilderijen, Karachi Elegies (2013) verbeelden de ervaring van leven en werken in een stedelijk landschap, verstoord door politiek geweld en natuurrampen.

            Als katalysator in de lokale kunstwereld was Naiza Khan aanstichter en voormalig coördinator van een kunstenaarscollectief, de Vasl Artists’ Collective, dat kunstenaars steunt door middel van huisvesting, dialoog en samenwerking binnen een regionaal netwerk. Ze deelt haar kennis met de jongere generaties en stimuleert de Pakistaanse kunsten met lezingen en het beheren van tentoonstellingen als The Rising Tide: new Directions in Art from Pakistan 1990-2010 in het Mohatta Palace Museum in Karachi (2010).

            Naiza Khan wordt gelauwerd wegens haar krachtige oeuvre dat complexe, genuanceerde inzichten verschaft over de huidige Pakistaanse samenleving en wegens haar moedige inspanningen ten behoeve van de publieke bewustwording over controversiële sociale en politieke kwesties. Zij wordt geëerd als rolmodel voor vrouwelijke kunstenaars in een door mannen gedomineerde omgeving, en wegens haar belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van de kunst en cultuur in Pakistan, zowel regionaal als landelijk.